31 تیر 1396

ضرورت استفاده از نماد

مارکتینگ نیوز- در ابتدا لازم است توضیحی در رابطه با نماد و تفاوت آن با لوگو مطرح سازیم. به طور خلاصه: لوگو یک کلمه است و نماد یک تصویر. بنا بر این تعریف، تنها می توان نشانه هایی را لوگو نامید که صرفا با حروف طراحی شده و نشانگر نام نوشتاری یک شرکت باشند.

درست مانند آنچه که می توان روی محصولات شرکت کوکاکولا (کوکاکولا نوشابه کولای گازدار پرطرفدار است که در بیش از ۲۰۰ کشور جهان به فروش می رسد)مشاهده کرد. این نوشابه محصول شرکت آمریکایی کوکاکولا است و یکی از نمادهای فرهنگی کشور ایالات متحده آمریکا به شمار می رود. کوکاکولا شناخته شده ترین نام تجاری در جهان و دومین واژه شناخته شده زبان انگلیسی در جهان است.
نماد یا نشانه معرف شخصیت و هویت یک مجموعه است. سمبل یعنی استفاده از نماد ها و نشانه هایی جهت رساندن پیام است و شرکتی برای خود سمبل هایی دارد که متفاوت با سایر شرکت ها است.

ایده

فرانکلین دلانو روزولت، سی و دومین رئیس جمهور آمریکا از حزب دموکرات بود. بسیاری از محققان تاریخ و علوم سیاسی، روزولت را در کنار آبراهام لینکلن و جورج واشنگتن، یکی از برترین روسای جمهور آمریکا رده بندی می کنند. ریاست جمهوری وی مصادف با دوره رکود بزرگ آمریکا بود و تا جنگ جهانی دوم به طول انجامید.

وی در انتخابات ۱۹۴۴ (میلادی) برای چهارمین بار، به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شد. به علت اینکه تا آن زمان قانون محدودیت انتخاب ریاست جمهوری ایالات متحده به دو بار هنوز تصویب نشده بود، او این فرصت را داشت که چهار بار به ریاست جمهوری انتخاب شود؛ امری که در تاریخ آمریکا یک استثنا است. روزولت در سال ۱۹۳۲ میلادی توانست به نامزدی دموکرات ها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست یابد.

وی توانست در انتخابات آن سال، با اختلافی فراوان هربرت هوور را شکست دهد. روزولت طی دومین دوره ریاست جمهوری خود در آمریکا به خطر فاشیسم واقف شد و از سال ۱۹۳۷ تلاش هایی را برای اطلاع افکار عمومی کشورش از این خطر و رویدادهایی که بر این مبنا در اروپا و آسیا در حال وقوع بود، آغاز کرد.

با این حال درک چنین مفهومی برای همگان سخت بود، به همین خاطر اقدام به ایجاد سمبلی در این رابطه کرد. رکود بزرگ در اقتصاد آمریکا که طویل ترین و بدترین رکود اقتصادی در تاریخ شکل گیری دنیای صنعتی مدرن بوده است، از اواخر سال 1929 میلادی آغاز شد تا اوایل سال های1940 در آمریکا ادامه یافت. بزرگی و وسعت این رکود به اندازه ای بود که نه تنها اقتصاد آمریکا بلکه اقتصاد دیگر کشورهای جهان را نیز تحت تاثیر قرار داد و به جنگی ختم شد (جنگ جهانی دوم) که در زمره ویران کننده ترین جنگ های دنیا است.

روزولت در آغاز این دوره، اقتصاد نابسامان آمریکا را سامان داد و با مسلح كردن ارتش این كشور، به سیاست انزواطلبی كه نتیجه دوران ركود اقتصادی كشور بود پایان بخشید. روزولت در زمینه سیاست خارجی، با اعلام بی‏طرفی و آنچه عدم مداخله خوانده شد، منافع سرشاری را به جیب صاحبان سرمایه در آمریکا سرازیر كرد. با آغاز جنگ جهانی دوم، روزولت سیل كمك‏های آمریکا را برای متفقین ارسال كرد كه بازپرداخت این وام‏ها، در سال های پس از جنگ سود سرشاری را نصیب دولت آمریکا کرد و جای پای آن را در كشورهای وام گیرنده روز به روز فزونی بخشید.

در حقیقت، اعطای این وام‏های كلان به كشورهای گوناگون، نه به دلایل انسانی كه در جهت تبدیل كردن آمریکا به قدرت مسلط دنیای بعد از جنگ جهانی صورت می‏گرفت. این مسئله كه آمریکا به صورت بزرگ ترین و تنها كشور اعتباردهنده روی زمین بود، یكی از پیروزی‏های بزرگ روزولت به شمار می‏رفت. او در دهه30 میلادی برنامه های اقتصادی خود موسوم به «معامله جدید» را اجرا کرد که به رهایی شهروندان آمریکایی از ویرانی ناشی از رکود اقتصادی انجامید. او همچنین با موفقیت رهبری آمریکا در بخش عمده دوران جنگ جهانی دوم را برعهده گرفت. هنوز هم قوانین و میراث های به جا مانده از او شکل دهنده سیاست های عمومی ایالات متحده است.

آنچه در عمل باید انجام دهید

- هنگامی که می خواهید پیامی را به تمامی مردم برسانید، بهتر است مفهوم خود را به ساده ترین شیوه ممکن بیان کنید. این امر در درک همگانی تاثیر زیادی خواهد داشت.

- استفاده از استعاره، نماد یا حتی تصاویر باعث آسان تر شدن درک مفاهیم خواهد شد و یادآوری آن را به مراتب ساده تر می سازد. به همین خاطر استفاده از آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

- نمادی که مورد استفاده قرار می گیرد، باید با پیام شما ارتباط معنایی داشته باشد. در غیر  این صورت کارایی چندانی نخواهد داشت.

img2
  • آخرین اخبار
  • پربازدیدترین‌ها