10 شهریور 1398
چگونه بی انگیزگی را دور کرده و باهوش ترین فرد سازمان شویم؟: مدل ساینفیلد
رهایی از بی انگیزگی

بی­ حوصلگی و کسالت احساسی آشنا برای تمام ما است، درست مثل زمانهایی که بی­ هدف و سرگردان پشت صندلی خود در اتاق کارمان لم می‌دهیم و شبکه‌های­ اجتماعی­ را زیر و رو می‌کنیم.

 

اما شاید اوضاع همیشه هم به این منوال نبوده باشد، شاید در گذشته‌ای نه چندان دور شغلتان پر از اطلاعات جدید، مکالمات جدید و انرژی‌ تازه بوده­است. نکته این است که این تازگی و جدید بودن شغلتان بوده که برایتان هیجان­ انگیز به نظر می ­رسیده است. شما مدام درحال یادگیری مسائلی بوده­اید که تابحال با آنها روبه ­رو نشده­ بودید، صفحه­ ها نکته یادداشت می­ کردید، هر مکالمه ­ای را با دقت گوش می دادید و سپس مطالب و نکات مهم حاصل از آن را روی کاغذ می‌آوردید.

 

اما حالا بعد از مدتی، به محیط کارتان عادت کرده ­اید. دیگر نکات را یادداشت نمی­ کنید و به گفت‌و‌گوها از سر وظیفه و نه اشتیاق گوش می­ دهید. گویی یک گوشتان در است و دیگری دروازه. باید بگوییم که شما بی­ انگیزه شده­ اید.

 

چرا بی ­انگیزه می ­شویم؟

 

انجمن روانشناسی آمریکایی طی تحقیقاتی در زمینه بی­ انگیزگی با عنوان «انتظار تحقق ­نیافته در رضایت از کار»، به بررسی این موضوع پرداخته است.

 

درحقیقت در این حالت، مغز شما حس رضایتی را در کار دریافت نمی­ کند.

 

چرا این اتفاق می­ افتد؟ چرا شغلتان نمی‌تواند دیگر اشتیاقی در شما ایجاد کند؟

 

درواقع، مسئله ­ای که اتفاق می­ افتد یک قاعده­ ی روانشناسی است که روزمرگی نام دارد. بدین شکل که هرچه بیشتر در طی روز با مسائل مشابهی روبه­ رو شوید، اشتیاقتان کمتر شده و کم­ کم به آن عادت می­ کنید و دیگر هیجانی برای آن ندارید. تحلیل این مسئله درقالب یک مثال بدین ­صورت است که شما هنگام ابراز علاقه به یک شخص برای اولین بار در مقایسه با زمانی که این اتفاق برای بار ۸۰ ام بیافتد دچار حس هیجان بیشتری می ­شوید.

 

زمانی که دچار بی‌انگیزگی می‌شویم معمولا این سوال را هرروزه از خود می­پرسیم که «امروز باید چه­ کاری انجام دهم؟»

 

شما به­ شدت درگیر چرخه باطل تکرار شده‌اید و مغزتان می­فهمد که دررابطه با محرک­ های جدید بی­ توجه هستید. کارهایتان انجام شده­ است اما ذهن شما فعال نیست.

 

مسئله مهم این است که توانایی یادگیری شما از بین نرفته ­است. تنها باید خود را آگاه کنید و دوباره خودتان را درمعرض کار قرار دهید.

 

بنابراین راه ­حل شما برای مشتاق ­شدن و سرحال ­شدن در محل کار این است که دید ذهنی خود را از «چه­ کاری باید انجام دهم» به «امروز چه­ چیزی را باید یاد بگیرم» تغییر دهید.

 

برنامه ه­ای جدید انجام دهید که شما را به منبع یادگیری مطالب جدید وصل می­کند.

 

سیستم تکرار ساینفیلد، کمدین آمریکایی

 

جری ساینفیلد شهره خاص و عام است، اما آیا تابه ­حال چیزی در رابطه با سیستم تکرار او برای تبدیل شدن به یک کمدین همه‌فن‌حریف شنیده­ اید؟

 

سالها پیش یک کمدین جوان از جری پرسید آیا توصیه‌ای برای مبتدی­ ها دارد؟

 

جری گفت که چاره کمدین بهتری ­بودن این است که هرروز مطالب خنده­ دار و جالب بهتری داشته باشد و راه این کار هر روز نوشتن بود. او گفت که یک تقویم بزرگ که همه روزهای سال را در یک صفحه داشته ­باشد تهیه کنید و آن­را برروی یک دیوار درمعرض دید خود قرار دهید. قدم بعدی خرید یک ماژیک قرمز بزرگ بود. او گفت که هرروزی که کار نوشتن را انجام دادید، یک ضربدر بزرگ برروی آن روز بکشید.

 

بعد از چندروز یک زنجیره دارید و اگر به آن ادامه دهید این زنجیره هرروز بلندتر می­شود که از دیدن آن لذت خواهید برد. مخصوصا زمانی که برای مدت زمان زیادی آن را ادامه دهید، حالا تنها کاری که باید انجام دهید این­ است که این زنجیره را قطع نکنید.

 

چگونه سیستم ساینفیلد را به­ کار ببریم؟

 

 

 

برای مطالعه ی ادامه ی مطلب به سایت معلم بازاریابی مراجعه کنید

 

وبسایت شخصی پرویز درگی

img2
  • آخرین اخبار
  • پربازدیدترین‌ها

گزارش جایگاه ذهنی سلبرتیهای ایرانی در شهر تهران